Σαρώνουν τα «μαύρα» ιδιαίτερα στα Χανιά
Τα ιδιαίτερα από καθηγητές του Δημοσίου μπορεί να έχουν χαρακτηριστεί παράνομα, όμως δεν αποτελεί πλέον μυστικό ότι πολλοί είναι οι διορισμένοι καθηγητές που και στα Χανιά παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα σε πολύ υψηλές μάλιστα τιμές.
Στα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχει φτάσει μέχρι στιγμής καμία καταγγελία, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ελλάδα, όπου έχει σχηματιστεί “μαύρη βίβλος” με καταγγελίες από όλη τη χώρα για τα παράνομα ιδιαίτερα μαθήματα, που παραδίδονται από τους καθηγητές στους μαθητές τους.
Οι φροντιστές αρνούνται να προβούν σε ονομαστικές καταγγελίες, υποστηρίζοντας ότι δεν θα παίξουν τον ρόλο του “χαφιέ”.
Οι καθηγητές από την άλλη, πέρα από τα οικονομικά προβλήματα του κλάδου τους, στα οποία και αποδίδουν τα ιδιαίτερα, υποστηρίζουν ότι το θέμα των παράνομων ιδιαίτερων έρχεται στη δημοσιότητα από τους φροντιστές, καθώς μειώνονται οι μαθητές στα φροντιστήρια, λόγω της πρόσθετης διδακτικής στήριξης στα σχολεία.
Κανείς όμως δεν αναφέρεται στη βαθμολογία που πρέπει να συγκεντρώσουν οι μαθητές από την απόδοση τους στο σχολείο για την εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο και στην “ομηρία” των γονιών τους να πληρώνουν ιδιαίτερα -χρυσάφι στους καθηγητές των σχολείων.
Το ζητούμενο, όπως φαίνεται, είναι το πού θα διοχετευτούν τα χρήματα της ελληνικής οικογένειας, αποδεικνύοντας ότι τα “μαύρα” ιδιαίτερα αποτελούν ένα ευρύτερο κοινωνικό ζήτημα.
Νίκος Βεστάκης
Προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων
«Γίνεται πολύς λόγος τελευταία, χωρίς ουσιαστικά να έρχεται κάποιος και να κάνει επίσημη καταγγελία. Πιστεύω προσωπικά ότι με τη διεύρυνση της πρόσθετης διδακτικής στήριξης φέτος και με το να έχουμε πολύ κόσμο στην πρόσθετη διδασκαλία τα φροντιστήρια έχουν μεγάλη μείωση στους μαθητές.
Ο στόχος μας δεν είναι να πηγαίνουν οι μαθητές στα φροντιστήρια, ο στόχος μας είναι να πηγαίνουν στην πρόσθετη ενισχυτική στήριξη. Έχουμε κάνει κάθε προσπάθεια να στηρίξουμε την πρόσθετη διδακτική στήριξη, φέτος έχουμε πάρα πολλά τμήματα με πολλούς μαθητές, και έτσι έχει μειωθεί ο αριθμός των μαθητών που πηγαίνουν στα φροντιστήρια. Πιστεύω ότι αυτή είναι η αιτία όλης αυτής της φασαρίας.
Δεν υπάρχει δικαίωμα σε κανέναν καθηγητή του Δημοσίου να κάνει ιδιαίτερα μαθήματα. Εάν αντιληφθούμε κάτι τέτοιο θα κινήσουμε τη νόμιμη διαδικασία και θα κάνουμε ερώτημα απόλυσης. Ουδεμία καταγγελία υπάρχει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Φέτος έχει αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών στην πρόσθετη κατακόρυφα, έχουμε διπλάσια τμήματα και διπλάσιους εκπαιδευτικούς και καθηγητές, αναφερόμαστε σε εκπαιδευτικούς ωρομίσθιους, οι οποίοι δουλεύουν και στα φροντιστήρια και κάνουν πρόσθετη.
Κάποιοι φροντιστηριούχοι έχουν δυσαρεστηθεί, επειδή δεν έχουν πολλούς μαθητές στα φροντιστήρια. Πρέπει πάση θυσία να γυρίσουμε τους μαθητές στα σχολεία.
Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να γίνονται φροντιστήρια ή ιδιαίτερα. Πρέπει όλη η εκπαιδευτική κοινότητα να είμαστε δίπλα στους μαθητές και να σταματήσουμε τη μάστιγα των φροντιστηρίων».
Στέλλα Αλυγιζάκη
Πρόεδρος Ένωσης Ιδιοκτητών Καθηγητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Ν. Χανίων
“Εμείς ως φροντιστές καταγγέλουμε το φαινόμενο της εκπαιδευτικής παραοικονομίας. Δεν είναι καταρχήν επαγγελματικό ή συντεχνιακό ζήτημα, είναι κοινωνικό πρόβλημα. Το έχουμε πει πολλές φορές, το έχουμε προβάλλει και από θέσεις, είτε από άρθρα είτε από συζητήσεις είτε από διάφορους φορείς. Το καταγγέλουμε και τώρα με αφορμή τα δημοσιεύματα των αθηναϊκών εφημερίδων, πρώτον γιατί ως κοινωνικό πρόβλημα απασχόλησε τουλάχιστον έντονα την ελληνική κοινωνία τον Φεβρουάριο του 2005, όταν η ΓΣΕΕ παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας έρευνας που έγινε πανελλαδικά και που έδειχνε ότι το κόστος των ιδιαίτερων μαθημάτων ήταν πολλαπλάσιο από το κόστος των φροντιστηριακών μαθημάτων.
Πράγματι η ελληνική οικογένεια διαθέτει ένα τεράτιο χρηματικό ποσό για ιδιαίτερα μαθήματα αμφιβόλου ποιότητας και αποτελεσματικότητας. Αυτό είναι που καταγγέλλουμε.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν βέβαια οι πολλοί συνάδελφοι επίορκοι καθηγητές του Δημοσίου, οι οποίοι κάνουν ιδιαίτερα. Το φαινόμενο είναι γνωστό σε όλους τους Νομούς της Ελλάδας, έχει απασχολήσει και τη δικαιοσύνη και το υπουργείο Παιδείας.
Το ζήτημα είναι ότι κατά καιρούς, ενώ παρουσιάζονται καταγγελίες και γίνονται και επίσημα από φροντιστές, όμως τελικά αυτές δεν ακολουθούνται από μια αποφασιστική τιμωρία από μέρους των ιθυνόντων, έτσι ώστε να παταχθεί το φαινόμενο.
Κατά τη γνώμη μου πρόκειται για ένα ζήτημα καθαρά πολιτικής βούλησης.
Από την άλλη μεριά, υπάρχουν οι συνδικαλιστικές διεκδικήσεις των καθηγητών, που αφήνουν ακόμη να υποβόσκει το θέμα ότι πρέπει κάποτε να νομιμοποιηθεί το δικαίωμα τους να κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα.
Εμείς απλώς καταγγέλλουμε ότι αυτή τη στιγμή και παράνομο είναι και τροφοδοτεί μια παραοικονομία τρελή και από την άλλη μεριά επιβαρύνει και τους μαθητές και τους γονείς τους μέσα σε μια διαδικασία, η οποία αποβαίνει πράγματι προβληματική.
Μπορώ να σας πω ανεκδοτολογικά ότι υπάρχουν φορές που έχω μπει μέσα στην τάξη του φροντιστηρίου και έχω πει ότι υπάρχουν καθηγητές επίορκοι του Δημοσίου που κάνουν ιδιαίτερα. Οι μαθητές με ρωτούν: μα είναι παράνομο; Αυτό απαντά στο ερώτημα αν υπάρχει το φαινόμενο στα Χανιά ή αν δεν υπάρχει.
Το φαινόμενο είναι πολύ εκτεταμένο. Το ζήτημα είναι κατά πόσο θέλουμε να μην ομφαλοσκοπούμε αλλά να ανοιχτούμε στο κοινωνικό πρόβλημα και να το παρουσιάσουμε.
Πρέπει να παρατηρήσουμε ότι ακυρώνεται επίσης η ισότητα των ευκαιριών στην παρεχόμενη δωρεάν παιδεία, την οποία πληρώνουν όλοι οι Έλληγες πολίτες, ενώ μειώνεται η απόδοση των εργαζομένων στις ώρες της σχολικής εργασίας τους, η οποία όχι σπάνια για τους επιόρκους καθηγητές αποτελεί πάρεργο.
Οι εκπαιδευτικοί του δημοσίου αν έχουν οικονομικό πρόβλημα, μπορούν να διεκδικήσουν συνδικαλιστικά και δημοκρατικά καλύτερες αμοιβές, όχι όμως κάνοντας εκ του ασφαλούς άγρα πελατών στα δημόσια σχολεία. Μπορούν επίσης να υποβάλλουν παραίτηση, όπως έκαναν στο παρελθόν έντιμοι συνάδελφοι, ορισμένοι από τους οποίους σήμερα διαπρέπουν στον φροντιστηριακό κλάδο και στην πόλη μας και να εργαστούν στο ελεύθερο επάγγελμα.
Δυστυχώς σήμερα αντί να συμβαίνει αυτό, συμβαίνει το αντίθετο: εργαζόμενοι σε φροντιστήρια διατηρούν λίστα πελατών και μετά τον διορισμό τους, έχοντας γνωρίσει ότι το επικερδέστερο είναι το μαύρο χρήμα σε συνδυασμό με το μισθό του δημοσίου και όχι τα έσοδα και η αβεβαιότητα του ελεύθερου επαγγέλματος. Δεν σημαίνει βέβαια αυτό ότι το φαινόμενο ευδοκιμεί μόνο στους νεοδιόριστους...υπάρχουν πολλοί πεπειραμένοι στο επάγγελμα.
Είναι αλήθεια ότι ο σύλλογός μας δεν έχει κάνει ονομαστικές καταγγελίες στην τοπική διεύθυνση έως σήμερα. Σε συζητήσεις μας ωστόσο ο σημερινός Προϊστάμενος είχε από την προηγούμενη χρονιά δεσμευτεί ότι θα ζητήσει από τους διευθυντές των σχολείων να ευαισθητοποίησουν τους συναδέλφους στο ζήτημα. Η τοπική κοινωνία πάντως, επειδή είναι αρκετά μικρή, γνωρίζει καλά και πρόσωπα και μηχανισμούς που υπονομεύουν τη σωστή λειτουργία των εκπαιδευτικών θεσμών και στην πόλη μας.
Μην ζητάτε να κάνουν οι φροντιστές τους “χαφιέδες”, πράγμα που δικαιολογείται ίσως για άλλους συναδέλφους σε άλλες πόλεις, ίσως εξαιτίας της απόγνωσης στην οποία βρέθηκαν.
Αλλοίμονο από την πολιτεία που χρηματοδοτεί και συντηρεί υπηρεσίες, οι οποίες δεν είναι σε θέση να προστατεύσουν τους νόμους, τους θεσμούς και τους πολίτες της. Αυτή δεν είναι δημοκρατική πολιτεία και δεν έχει μέλλον”.
Αντώνης Σχετάκης
Προϊστάμενος ΕΛΜΕ Ν. Χανίων
«Το πρόβλημα των ιδιαίτερων φροντιστηρίων που γίνονται από διορισμένους στο Δημόσιο καθηγητές δεν είναι ένα προσωπικό ή ατομικό πρόβλημα, είναι ένα κοινωνικό πρόβλημα, που έχει κοινωνικές και εκπαιδευτικές αιτίες.
Εμείς σαν οργανωμένο συνδικάτο δεν συμφωνούμε. Εμείς θεωρούμε ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να αμοίβεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να ζει αξιοπρεπώς από τον μισθό του, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγει σε τέτοιου είδους δραστηριότες, οι οποίες και ψυχοφθόρες είναι και την ίδια τη δημόσια και δωρεάν παιδεία βλάπτουν και υποβιβάζουν.
Πέραν τούτου όμως υπάρχει ένα σοβαρότατο ζήτημα, πώς αντιμετωπίζονται τα ιδιαίτερα. Τα ιδιαίτερα αντιμετωπίζονται, χτυπώντας τις αιτίες που τα δημιουργούν, και οι αιτίες πέρα από τους κακοπληρωμένους εκπαιδευτικούς είναι οι αιτίες που προέρχονται από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, που είναι εξετασιοκεντρικό και βεβαίως θα πρέπει το κάθε παιδί όχι απλώς να διαβάσει για να περάσει στο Πανεπιστήμιο αλλά πρέπει να υπερπηδήσει το παιδί του διπλανού για να του πάρει τη θέση στο συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο.
Σε τέτοιες συνθήκες δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με τέτοιου είδους καταγγελίες. Για να σταματήσει το φαινόμενο αυτό θα πρέπει και το εξεταστικό σύστημα να αλλάξει και οι καθηγητές να πληρωθούν και όχι βέβαια να γίνεται μια μεγάλη διαμάχη για τα λεφτά που δίνει ο γονιός για το παιδί του, ποιός πρέπει να τα παίρνει, ο ιδιώτης ή ο μη ιδιώτης.
Σε μια τέτοια συζήτηση το συνδικάτο των καθηγητών δεν πρόκειται να μπει. Πρόκειται να μπούμε όμως και καλούμε όποιον ενδιαφέρεται να μπει σε αυτή τη συζήτηση, πώς δεν θα υπάρχει καμία ανάγκη για φροντιστήρια στα παιδιά του ελληνικού λαού, ούτε για δημόσια φροντιστήρια ούτε για ιδιωτικά, ούτε για ιδιαίτερα από διορισμένους ή αδιόριστους. Μια τέτοια πολιτική μας εκφράζει και για μια τέτοια πολιτική παλεύουμε”.
Κώστας Μουτζούρης
Πρόεδρος Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Χανίων
«Τα ιδιαίτερα μαθήματα δεν επιτρέπονται σε καμία περίπτωση, όταν γίνονται από καθηγητές του Δημοσίου σε μαθητές τους. Μια τέτοια πράξη είναι πολλαπλώς κολάσιμη και πρέπει όσοι προβαίνουν σε αυτές τις ενέργειες να τιμωρούνται.
Όμως το να γίνονται μαθήματα από καθηγητές του Δημοσίου σε μαθητές που δεν είναι δικοί τους, αυτό δεν είναι καταδικαστέο, αφού ζούμε σε μία κοινωνία ελεύθερη. Υπάρχει ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης.
Όταν ο στρατιωτικός γιατρός για παράδειγμα μπορεί να κάνει και ιδιαίτερη δουλειά, γιατί να μην την κάνει. Γιατί να μην ισχύει αυτό και με του καθηγητές;
Θεωρώ όμως απαράδεκτο και εγκληματικό να κάνει ο καθηγητής ιδιαίτερο σε μαθητή του. Αυτό είναι καταδικαστέο από κάθε πλευρά.
Θα πρέπει κάποτε να τολμήσουν οι αρμόδιοι να δώσουν στη δημοσιότητα εκείνους τους πίνακες, όπου αποδεικνύεται ότι καθηγητές κάνουν ιδιαίτερο μάθημα σε μαθητές τους.
Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν αμφιβολίες για έναν κλάδο, επειδή κάποιοι –λίγοι ενδεχομένως- κάνουν ιδιαίτερα σε μαθητές τους.
Οι καθηγητές του Δημοσίου που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα δεν «κόβουν» αποδείξεις, καλό είναι να κόβουν. Θα πρέπει και αυτοί να έχουν το δικαίωμα να κόβουν αποδείξεις».
INFO
■ Τα δίδακτρα για τα παράνομα ιδιαίτερα εξαρτώνται άμεσα από τα χρόνια πείρας του καθηγητή. Για τους καθηγητές που εχουν αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο από 1-5 χρόνια οι τιμές κυμαίνονται από 12 έως 20 ευρώ. Για καθηγητές ηλικίας άνω των 30 τα δίδακτρα κυμαίνονται από 20 ευρώ και πάνω. Οι διορισμένοι καθηγητές με φήμη επιλέγουν τους μαθητές τους, οι οποίοι πληρώνουν από 40 έως 50 ευρώ την ώρα. Αυτοί πολλές φορές σχηματίζουν γκρουπάκια των τεσσάρων περίπου μαθητών, όπου ο κάθε μαθητής καταβάλλει περίπου 20 ευρώ.
■ Ιδιαίτερα μαθήματα κάνουν και οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων. Αυτοί έχουν εγγράψει στο μαθητολόγιο τους το ιδιαίτερο και παρέχουν αποδείξεις. Όμως, όπως φημολογείται, το ποσό που καταλήγει στα χέρια τους διαφέρει από αυτό που αναγράφεται στην απόδειξη.
■ Η ελληνική οικογένεια ξοδεύει κάθε χρόνο 405 εκατ. ευρώ για ιδιαίτερα και 162 εκατ. ευρώ για τα φροντιστήρια.
■ Οι διοικητικές ποινές που έχουν επιβληθεί για παράνομα ιδιαίτερα είναι στέρηση αποδοχών για τρεις μήνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου