2005: Η εκπαιδευτική κατάσταση στον νομό Χανίων…λίγο πρίν χτυπήσει το κουδούνι

Με τις αποσπάσεις και τους διορισμούς εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα, το ζήτημα της διπλοβάρδιας να μην έχει λυθεί στο σύνολο του, αλλά και τις απαράδεκτες συνθήκες, που επικρατούν σε πολλά νηπιαγωγεία στην πόλη κυρίως των Χανίων, ξεκινά σε λίγες ημέρες η σχολική χρονιά και στα Χανιά. Βέβαια υπάρχει και η θετική πλευρά, αυτή της παράδοσης νέων κτιρίων και αιθουσών, αλλά και των αναβαθμίσεων αρκετών Δημοτικών και Νηπιαγωγείων με τη δημιουργία νέων οργανικών θέσεων.
Η newspepper προσέγγισε τους εμπλεκόμενους με την εκπαίδευση φορείς, κατέγραψε τις απόψεις τους και παρουσιάζει την εκπαιδευτική κατάσταση στα Χανιά λίγο πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Δάσκαλοι και νηπιαγωγοί

Αναφορικά με τις ελλείψεις σε δασκάλους και νηπιαγωγούς στον Νομό Χανίων, όπως επισημαίνει τόσο ο προϊστάμενος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όσο και ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών, δεν μπορεί να προσδιοριστεί ακριβής αριθμός, καθώς εκκρεμούν αποσπάσεις και διορισμοί. Πάντως οι κενές θέσεις στα Χανιά σε δασκάλους προσεγγίζουν τις 200, σε νηπιαγωγούς οι εκπαιδευτικές ανάγκες πλησιάζουν τους 30, ενώ χρειάζονται 20 περίπου γυμναστές και 20 μουσικοί σε Δημοτικά Σχολεία του Νομού.

Γιάννης Πιτσιγαυδάκης
Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Δεν μπορούμε να δώσουμε ακριβή στοιχεία για τις ελλείψεις που θα έχουμε σε εκπαιδευτικό προσωπικό, γιατί διαφοροποιούνται καθημερινά, δεδομένου ότι εκκρεμούν ακόμη οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών από Νομό σε Νομό, όπως επίσης εκκρεμούν και οι διορισμοί. Πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε κενά δημιουργηθούν θα καλυφθούν με τον διορισμό αναπληρωτών, ώστε να καλυφθούν οποιαδήποτε κενά προκύψουν στον Νομό μας».

Φώτης Ποντικάκης
Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Χανίων
«Υπάρχει αρχικά μια πολύ μεγάλη καθυστέρηση στις ανακοινώσεις των αποσπάσεων, ενώ αποσπάσεις γίνονται ακόμη και σήμερα από το υπουργείο Παιδείας. Επίσης υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στους διορισμούς, καθώς αυτά πηγαίνουν αλυσιδωτά.
Αυτή τη στιγμή εκτιμούμε πάντως ότι πέρα από το θέμα των καθυστερήσεων, που έχει ως συνέπεια να χαθούν πολύτιμες ώρες με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, θα υπάρξει και πολύ σοβαρό πρόβλημα προσωπικού, διότι οι διορισμοί έχουν μειωθεί στο μισό σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, δηλ. αναμένεται να διορίσουν γύρω στους 1100 δασκάλους, για παράδειγμα, σε ότι αφορά τις θέσεις των δασκάλων στην πρωτοβάθμια.
Στα Χανιά εκτιμούμε ότι οι κενές θέσεις αυτή τη στιγμή προσεγγίζουν τις 200 για τους δασκάλους, εάν συνυπολογίσουμε και τους αναπληρωτές που είχαμε πέρσι, οι οποίοι απολύθηκαν αλλά και τις απώλειες θέσεων από μεταθέσεις και αποσπάσεις και αν υπολογίσουμε επίσης την ανάγκη λειτουργίας τμημάτων υποδοχής παλιννοστούντων-μεταναστών και ειδικών τμημάτων ένταξης για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Επίσης υπάρχουν ανάγκες για περίπου 30 νηπιαγωγούς και από εκεί και πέρα για ειδικότητες υπολογίζουμε ότι θα χρειαστούν περίπου 20 άτομα, από πλευράς Αγγλικών και άλλα τόσα για γυμναστές. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα έλλειψης μουσικών. Θυμίζουμε ότι την περσινή σχολική χρονιά υπήρξαν σχολεία, ειδικά στην ύπαιθρο, όπου οι μαθητές δεν διδάχτηκαν Αγγλικά, αφού δεν υπήρχαν διορισμένοι καθηγητές Αγγλικών. Επίσης σε πολλά σχολεία κυρίως στην ύπαιθρο δεν κάνουν το μάθημα της μουσικής, ακριβώς επειδή δεν διορίζονται μουσικοί. Άρα λοιπόν εκτιμούμε ότι υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα και πολύ φοβόμαστε, βάσει και της μείωσης των δαπανών για την παιδεία και της μείωσης των διορισμών, ότι θα έχουμε πολλές ελλείψεις και πολύ λίγους διορισμούς και για τον Νομό Χανίων και για όλη την Ελλάδα».

Σχολικά κτίρια

Στον Νομό Χανίων δυστυχώς συστεγάζονται ακόμη σχολεία, παρά το γεγονός ότι με τη νέα σχολική χρονιά παραδίδονται καινούρια κτίρια και αίθουσες. Το πρόβλημα της διπλοβάρδιας δεν θα εκλείψει ούτε τη σχολική χρονιά 2005-2006. Ωστόσο δεν πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι αυξάνονται οι οργανικές θέσεις σε πολλά σχολεία και επεκτείνεται ο θεσμός των ολοήμερων.

Γιάννης Πιτσιγαυδάκης
Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Σε καινούριο κτίριο θα λειτουργήσει το 2ο Δημοτικό Σχολείο Κουνουπιδιάνων. Επίσης από το 6ο Δημοτικό Σχολείο στη Νέα Χώρα θα απομακρυνθεί το Γυμνάσιο και θα εγκατασταθεί στον χώρο της ΑΒΕΑ. Στον χώρο που θα προκύψει θα λειτουργήσουν δύο ολοήμερα νηπιαγωγεία, το 6ο και το 20ο. Επιπρόσθετα θα αναπτυχθεί περισσότερο το 6ο Δημοτικό Σχολείο.
Έχουμε ένα πρόβλημα ανάμεσα στο 8ο και στο 20ο Δημοτικό Σχολείο στην περιοχή των Δικαστηρίων, έχει γίνει όμως επέκταση με νέες αίθουσες. Πιστεύω ότι οι νέες αίθουσες σύντομα θα χρησιμοποιηθούν και έτσι θα δοθεί μια προσωρινή ανακούφιση στους μαθητές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι λύνεται και το πρόβλημα, γιατί το 20ο Δημοτικό Σχολείο πρέπει να μεταφερθεί σε δικό του κτίριο.
Για το 17ο Δημοτικό Σχολείο το οποίο ασφυκτιά, μαζί με το 16ο στα Παχιανά, έχουν διομολογηθεί οι διαδικασίες, έχει εξευρεθεί οικόπεδο από τον Δήμο Χανίων και προχωρούν οι διαδικασίες για την ανέγερση νέου κτιρίου. Βέβαια υπάρχουν και άλλα προβλήματα, όπως η συστέγαση στον Κουμπέ του 12ου και του 18ου, εκεί θα πρέπει να βρεθεί οικόπεδο και να χρηματοδοτηθεί η ανέγερση νέου κτιρίου για το 18ο ».

Φώτης Ποντικάκης
Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Χανίων
«Σε ότι αφορά τα σχολικά κτίρια γνωρίζουμε όλοι ότι υπάρχουν δύο σχολεία ακόμη σε διπλή βάρδια, το 12ο και το 18ο Δημοτικό, οπότε υπάρχει αναγκαιότητα να κτιστεί επειγόντως το 18ο Δημοτικό, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σε πρωινή βάρδια. Υπάρχει σοβαρότερο πρόβλημα συστέγασης, όπως είναι το 16ο και το 17ο. Πρέπει οπωσδήποτε να κτιστεί το 17ο για να ανασάνει και το 16ο, διότι έχουμε πάρα πολλά παιδιά σε πολύ μικρό χώρο και πολύ μικρές αίθουσες. Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και για το 8ο και 20ο Δημοτικό Σχολείο, όπου έχουμε ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα στον νομό Χανίων με πάρα πολλά παιδιά σε πολύ μικρό χώρο. Θα πρέπει επειγόντως να κτιστεί το 20ο Δημοτικό στο Στρατόπεδο του Αγίου Ιωάννη, όπως προβλεπόταν και στη δέσμευση της Νομαρχίας».

Αναβαθμίσεις σχολείων
Γιάννης Πιτσιγαυδάκης
Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Έγιναν οι ακόλουθες προαγωγές στα Δημοτικά Σχολεία:
Το 8θέσιο Περιβολίων έγινε 10θέσιο, το 10θέσιο Βαμβακόπουλου 11θέσιο, το 6θέσιο Βάμου 7θέσιο, το 6θέσιο Πλατανιά 7θέσιο, το 6θέσιο 2ο Κουνουπιδιανών 8θέσιο και το 6θέσιο 2ο Νέας Κυδωνίας 8θέσιο. Δημιουργήθηκαν δηλαδή εννέα νέες οργανικές θέσεις δασκάλων. Επίσης το μονοθέσιο νηπιαγωγείο Αρωνίου προήχθη σε διθέσιο, το μονοθέσιο Σπηλιάς σε διθέσιο, το μονοθέσιο 5ο Κισάμου σε διθέσιο, το μονοθέσιο Καλυβιανών σε διθέσιο. Δημιουργούνται πέντε νέες θέσεις νηπιαγωγών. Ιδρύθηκαν και θα λειτουργήσουν την καινούρια χρονιά τα νηπιαγωγεία Καλαθαινών και Νίππους. Ένα πάγιο αίτημα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για ίδρυση περισσότερων θέσεων ειδικοτήτων, δηλαδή Αγγλικών και Γυμναστικής στα σχολεία μας, για την κάλυψη των αναγκών της, τη φετινή χρονιά έλαβε τέλος. Έτσι τη φετινή χρονιά θα έχουμε εκπαιδευτικούς Αγγλικών στα σχολεία, επιπρόσθετα από αυτούς που υπάρχουν: στο Δημοτικό Σχολείο Βρυσσών, Γεωργιούπολης, Πλατανιά, 2ο Κουνουπιδιανών, Αγροκηπίου, Τσικαλαριών, Κανδάνου και στο 20ο Χανίων. Προκύπτουν οκτώ νέες θέσεις δηλαδή για συναδέλφους Αγγλικών. Επίσης δημιουργήθηκαν 10 νέες θέσεις Γυμναστικής στα εξής Δημοτικά Σχολεία: Αγροκηπίου, Βαμβακόπουλου, Κολυμβαρίου, Τσικαλαριών, Πελεκάνου, Στερνών, στο 2ο Νέας Κυδωνίας, στο 11ο , στο 20ο και στη Γεωργιούπολη. Πιστεύω ότι η στελέχωση των σχολείων αυτών με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων θα δώσει λύση σε ένα μεγάλο πρόβλημα που βασάνιζε τα σχολεία του Νομού μας. Επιπρόσθετα από την υπηρεσία μας έχουν προταθεί να ιδρυθούν τμήματα ένταξης στα εξής σχολεία: στο 2ο Κουνουπιδιανών, στον Πλάτανο, στον Βάμο, στον Δραπανιά, και στα Ασκύφου. Καθώς επίσης και δύο τμήματα παράλληλης διδακτικής στήριξης για μαθητές που έχουν ανάγκη στο Δημοτικό Σχολείο Πλατανιά και στο 1ο Νέας Κυδωνίας. Ακόμη έχει προταθεί ένα τμήμα ένταξης στο 1ο Νηπιαγωγείο Κουνουπιδιανών.

Ολοήμερα δημοτικά

Ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου, που υλοποιείται τα τελευταία χρόνια, αγκαλιάστηκε από την κοινωνία μας. Με το σκεπτικό αυτό για τη φετινή χρονιά έχουν προταθεί, πέρα από 70 ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία που λειτούργησαν πέρσι, να λειτουργήσουν ως ολοήμερα και καινούρια, όπως το Δημοτικό Σχολεία Ασκύφου, Ανώπολης, Έλους, Παζινού, Σφακοπηγαδίου, Εμπρόσνερου, Νίππους και Κατοχωρίου. Επίσης από τα 70 ολοήμερα, που λειτουργούσαν την περσινή χρονιά, σε μερικά από αυτά έχει προταθεί η διεύρυνση τους, ζητάμε δηλαδή να προστεθούν καινούρια τμήματα, όπως είναι στη Χρυσοπηγή, στο 5ο Χανίων, στο 1ο Νέας Κυδωνίας, στο 2ο και στο 19ο.

Ολοήμερα νηπιαγωγεία

Πέρυσι λειτούργησαν 50 ολοήμερα νηπιαγωγεία. Φέτος έχουν προταθεί άλλα 16 νηπιαγωγεία να λειτουργήσουν ως ολοήμερα, το νηπιαγωγείο Αλικιανού, το 20ο Χανίων, το 5ο Κισάμου, το 3ο Μουρνιών, το 2ο Κουνουπιδιανών, το 1ο Κουνουπιδιανών, το 1ο Νέας Κυδωνίας, το 6 Χανίων, το 1ο Περιβολίων, το 1ο Κισάμου, των Βουκολιών, της Παλαιόχωρας, Κανδάνου, Πατσιανού, Εμπρόσνερου, και Ανώπολης.
Θεωρούμε ότι οι προτάσεις της υπηρεσίας μας στο υπουργείο για τη δημιουργία νέων ολοήμερων θα υιοθετηθούν και από τις πληροφορίες που έχω εντός των ημερών θα υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση».

Νηπιαγωγεία

Σε απαράδεκτες συνθήκες στεγάζονται αρκετά από τα νηπιαγωγεία στην πόλη κυρίως των Χανίων, σύμφωνα με κοινή παραδοχή. Επιτακτική είναι η ανάγκη να βρεθούν χώροι, ώστε να βελτιωθούν οι τριτοκοσμικές συνθήκες που επικρατούν και να δίνονται περισσότερα κίνητρα στους γονείς να στέλνουν τα παιδιά τους σε δημόσια νηπιαγωγεία.

Γιάννης Πιτσιγαυδάκης
Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Από κτιριακή υποδομή τα νηπιαγωγεία του Νομού Χανίων δεν είναι σε καλύτερη κατάσταση. Τα νηπιαγωγεία που βρίσκονται κυρίως μέσα στην πόλη βρίσκονται σε δυσμενέστερη κατάσταση από τα Δημοτικά Σχολεία, δεδομένου ότι οι χώροι στους οποίους στεγάζονται δεν είναι κατάλληλοι. Από την υπηρεσία μας οφείλω να τονίσω ότι γίνονται προσπάθειες για την εξεύρεση νέων χώρων για ενοικίαση και τη βελτίωση στο μέτρο του δυνατού των ήδη υπαρχόντων χώρων, ώστε τα νήπια να βρίσκονται σε καλύτερες συνθήκες».

Φώτης Ποντικάκης
Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Χανίων
«Σοβαρότερο όμως πρόβλημα υπάρχει στην πόλη των Χανίων ειδικά στα νηπιαγωγεία, διότι τα περισσότερα είναι σε άθλια κατάσταση, σε απαράδεκτα κτίρια, σε υπόγεια πολυκατοικιών, σε πρώην αποθήκες. Ελάχιστα νηπιαγωγεία έχουν τη δική τους στέγη, τα περισσότερα βρίσκονται σε ενοικιαζόμενους χώρους. Άρα θα πρέπει το γρηγορότερο δυνατό να υπάρξει μία σοβαρή αντιμετώπιση από την πολιτεία σε όλα της τα επίπεδα. Ο Δήμος Χανίων θα πρέπει να καταλάβει ότι είναι δική του πρώτα από όλα ευθύνη να ψάξει να βρει κάποιους χώρους, να εξασφαλίσει οικόπεδα και η Νομαρχία Χανίων θα πρέπει να εντάξει τα νηπιαγωγεία στον προγραμματισμό της. Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να καταλάβει ότι τα νηπιαγωγεία δεν είναι η τελευταία τρύπα, δεν είναι κάτι υποδεέστερο. Θα πρέπει να δοθούν χρήματα, ώστε να ξεκινούν τα παιδιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με κατάλληλους χώρους και κατάλληλα κτίρια.
Βάσει επίσημων στοιχείων υπολογίζουμε ότι τα μισά νήπια δεν πηγαίνουν σε δημόσια νηπιαγωγεία ή δεν πηγαίνουν καθόλου νηπιαγωγείο, εξαιτίας αυτών των συνθηκών».

Μεταφορές

Φώτης Ποντικάκης
Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Χανίων
«Σε ότι αφορά τις μεταφορές δυστυχώς ξοδεύονται πολλά χρήματα κάθε χρόνο για να γίνονται μεταφορές είτε από το ΚΤΕΛ είτε με υπενοικίαση από το ΚΤΕΛ σε ΤΑΞΙ ή και σε ιδιώτες. Θεωρούμε απαράδεκτη αυτή την πρακτική. Εμείς αυτό που ζητάμε είναι να υπάρξει αξιόπιστη δημοτική συγκοινωνία, να επιδοτηθούν οι Δήμοι και να τους δοθεί η δυνατότητα να υπάρχουν σχολικά λεωφορεία κατάλληλα, όπως άλλωστε προβλέπεται από τον Νόμο».

Σχολικά βιβλία

Γιάννης Πιτσιγαυδάκης
Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Από την αρχή του καλοκαιριού και πριν τελειώσει η προηγούμενη σχολική χρονιά τα βιβλία των μαθητών βρίσκονταν ήδη στις αποθήκες της υπηρεσίας μας και θα διανεμηθούν στους μαθητές την πρώτη μέρα του σχολικού έτους, η οποία αρχίζει τη 12η Σεπτεμβρίου».

Στα Δημοτικά σχολεία φέτος έχουν εγγραφεί, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιουνίου, 9.972 μαθητές και στα νηπιαγωγεία 2.565. Παρατηρείται μια μικρή αύξηση των εγγραφέντων μαθητών στα Δημοτικά Σχολεία, ενώ οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με τα περσινά. Οι αριθμοί αυτοί αναμένεται να αυξηθούν με τις νέες εγγραφές που θα γίνουν αυτό τον μήνα.




Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Εκπαιδευτικοί

Και σε αυτή την περίπτωση δεν μπορούν να προσδιοριστούν με ακρίβεια οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, όπως τονίζουν οι αρμόδιοι φορείς. Πάντως οι περισσότερες ελλείψεις αναμένεται να παρατηρηθούν στα ΤΕΕ και σε καθηγητές ειδικοτήτων.

Νίκος Βεστάκης
Προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Σχετικά με τους εκπαιδευτικούς ξεκινάμε όπως και πέρυσι, χωρίς να έχουμε ελλείψεις, Στην πορεία ανάλογα με τη διαμόρφωση των τμημάτων θα φανεί αν έχουμε κάποιες ελλείψεις.
Πέρυσι στα Λύκεια και στα Γυμνάσια είχαμε πολύ λίγες ελλείψεις. Οι σοβαρές ελλείψεις υπήρξαν στα ΤΕΕ, όπου, λόγω των τεχνικών ειδικοτήτων, υπάρχουν ελλείψεις κάθε χρόνο».

Αντώνης Σχετάκης
Πρόεδρος ΕΛΜΕ Νομού Χανίων
«Σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε αυτή τη στιγμή τι ανάγκες θα έχουμε. Οι διορισμοί που έγιναν έφεραν κάποιο κόσμο, δεν ξέρουμε ακριβώς πόσοι εκπαιδευτικοί φεύγουν με αποσπάσεις από τα Χανιά, κατά συνέπεια δεν ξέρουμε τι ελλείψεις θα έχουμε. Κάθε χρόνο βέβαια ελλείψεις παρατηρούνται ιδιαίτερα σε ειδικότητες που απασχολούνται στα ΤΕΕ, ενώ μας λείπουν ειδικότητες, όπως καθηγητές πληροφορικής. Λογικό είναι ότι κάπου θα έχουμε περίσσευμα, όπως π.χ. φιλολόγους κ.λ.π. και κάπου θα έχουμε έλλειμμα σοβαρό»

Σχολικά κτίρια

Η καθυστέρηση που παρατηρείται στην παράδοση νέων σχολικών κτιρίων ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η ολοκλήρωση πάντως του σχολικού συγκροτήματος στην ΑΒΕΑ αναμένεται να αποτελέσει ανάσα
για το 6ο Δημοτικό Σχολείο. Το θέμα της πρωινής βάρδιας πάντως δεν υλοποιείται ολοκληρωτικά, αφού παραμένουν γυμνάσια σε διπλή βάρδια.

Νίκος Βεστάκης
Προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Η ολοκλήρωση των σχολικών κτιρίων βρίσκεται σε καλό σημείο αυτή την εποχή.
Αυτή την εβδομάδα μας παραδίδουν, όπως μας διαβεβαίωσε η Νομαρχία, το κτίριο του Γυμνασίου της ΑΒΕΑ και γύρω στις 10 του Σεπτέμβρη παραδίδεται το κτίριο του Λυκείου.
Ήδη ως Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας εξοπλίσαμε το Γυμνάσιο με θρανία και καρέκλες, ενώ προχωρούμε και με τον εξοπλισμό του λυκείου.
Προχωρά η κατασκευή της αυλής στο ΤΕΕ Μουρνιών και πιστεύουμε ότι σε ένα μήνα το πολύ θα μεταφερθεί και το ΤΕΕ.
Άρα η πρωινή βάρδια θα υλοποιηθεί στα Χανιά, εκτός από το 4ο και το 5ο Γυμνάσιο, που θα είναι σε διπλή βάρδια».

Αντώνης Σχετάκης
Πρόεδρος ΕΛΜΕ Νομού Χανίων
«Δυστυχώς η κατάσταση για το κτίριο του ΤΕΕ και του ΣΕΚ στις Μουρνιές δεν είναι καλή και από ό,τι φαίνεται, είναι σχεδόν σίγουρο, ότι δεν θα έχουμε μεταφορά εκεί του ΣΕΚ και του 2ου ΤΕΕ Χανίων, με αποτέλεσμα και τη φετινή χρονιά να έχουμε διπλή βάρδια. Είναι δε κρίμα και άδικο να υπάρχει αυτή η κατάσταση όταν αυτό που λείπει είναι να τελειώσει η αυλή, η οποία δεν ολοκληρώνεται επειδή τα χρήματα δεν έχουν έρθει από το υπουργείο Παιδείας τώρα και δύο χρόνια που αναμένονται. Στάλθηκε βέβαια 1 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό πήγε έναντι των χρεών προς τους κατασκευαστές, που αυτά, όπως είναι γνωστό υπερβαίνουν τα 2,5 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο ζήτημα είναι το σχολικό συγκρότημα, το Γυμνάσιο και το Λύκειο, στην ΑΒΕΑ, όπου από ό,τι φαίνεται το μεν Γυμνάσιο τελειώνει στην ώρα του, δεν θα υπάρξει πρόβλημα, στο δε λύκειο υπάρχει το ενδεχόμενο μιας καθυστέρησης που μας ανησυχεί.
Ο εργολάβος στα χρονοδιαγράμματα λέει ότι θα το παραδώσει στις 5 Σεπτέμβρη, η καθυστέρηση που υπάρχει είναι μικρή. Ακόμη και στις 10-15 Σεπτέμβρη να παραδοθεί το κτίριο δεν θα υπάρξει πρόβλημα, αν καθυστερήσει όμως παραπάνω, ενδεχομένως να υπάρξει πρόβλημα στα σχολεία που συγχωνεύτηκαν για να μεταφερθούν το συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα. Βέβαια υπάρχουν εκκρεμότητες με κτίρια που έχουν καταντήσει "γεφύρια της Άρτας" στα Χανιά, όπως είναι το ΤΕΕ στις Βρύσσες, η καθυστέρηση στο να ξεκινήσει το Λύκειο Σούδας.
Υπάρχει ακόμη η απαίτηση της χανιώτικης κοινωνίας να λυθεί το ζήτημα της διπλοβάρδιας, αφού με τα κτίρια που υπάρχουν και γίνονται τώρα δεν λύνεται το πρόβλημα οριστικά. Τα γυμνάσια 4ο και 5ο παραμένουν σε διπλή βάρδια, το 2ο και το 4ο ΤΕΕ παραμένουν σε διπλή βάρδια. Για να λυθεί οριστικά το πρόβλημα θα πρέπει να γίνει ένα συγκρότημα στο στρατόπεδο του Αγίου Ιωάννη και βέβαια ένα γυμνάσιο-λύκειο στο κτήμα Μάνου. Το ζητά η Νομαρχία εδώ και καιρό και εμείς και ελπίζουμε ότι θα γίνει».

Μεταφορές

Με την περσινή σύμβαση σχετικά με τις μεταφορές θα λειτουργήσουν τα γυμνάσια και τα λύκεια του Νομού Χανίων. Ωστόσο, δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη τι θα ισχύσει με τους μαθητές που μεταφέρονται στα σχολεία τους από την ευρύτερη περιοχή των Χανίων.
Νίκος Βεστάκης
Προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων
«Το θέμα των μεταφορών είναι θέμα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Εμείς κάναμε τις απαιτούμενες ενέργειες και ζητάμε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση να γίνει η μεταφορά των μαθητών και να γίνει η προκήρυξη. Προς το παρόν θα λειτουργήσουμε με την περσινή σύμβαση, οπότε θα μεταφερθούν οι μαθητές της επαρχίας κανονικά και όταν διαμορφωθεί ο αριθμός των τμημάτων θα γίνει νέα σύμβαση για το νέο σχολικό έτος».

Αντώνης Σχετάκης
Πρόεδρος ΕΛΜΕ Νομού Χανίων
«Το θέμα των μεταφορών δεν έχει λυθεί για τον Νομό Χανίων και για τους λόγους ότι οφείλονται χρήματα στο ΚΤΕΛ και στους υπεύθυνους για τη μεταφορά των μαθητών. Επίσης οφείλονται χρήματα και από το πρόγραμμα πρόσθετης διδακτικής στήριξης για τα παιδιά που μεταφέρονται στα συγκεκριμένα τμήματα. Ακόμη δεν ξέρουμε τι θα ισχύσει για σχολεία, στα οποία, ενώ φοιτούν μαθητές από όλο τον ευρύτερο Νομό και την ευρύτερη περιοχή των Χανίων, είναι υποχρεωμένοι οι μαθητές να μεταφέρονται με λεωφορεία. Πρόκειται για το 3ο ΤΕΕ, για το 7ο Ενιαίο Λύκειο και σε περίπτωση που το 2ο ΤΕΕ και το ΣΕΚ λειτουργήσουν στις Μουρνιές και εκεί η μεταφορά θα πρέπει να γίνεται με λεωφορεία.
Το κόστος για τους μαθητές και τις οικογένειες τους θα είναι δυσβάσταχτο, αν το υπουργείο δεν υιοθετήσει την πολιτική που ίσχυε πριν 2-3 χρόνια, ότι οι μαθητές πρέπει να μεταφέρονται δωρεάν».
Κάπως έτσι διαμορφώνεται η εκπαιδευτική κατάσταση στον Νομό Χανίων, λίγο πριν χτυπήσει το σχολικό κουδούνι.



Τριτοβάθμια εκπαίδευση

Οι νεοεισαχθέντες φοιτητές και σπουδαστές είναι έτοιμοι να βιώσουν μια σχολική χρονιά, που περιλαμβάνει σοβαρά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, μεγάλες ελλείψεις υποδομών και απειλή κινητοποιήσεων από τους καθηγητές
Λιγότεροι εκπαιδευτικοί θα διοριστούν σε σχέση με πέρυσι και δεν θα φτάσει στις σχολικές αίθουσες ούτε ένα νέο βιβλίο. Επίσης, AEI και TEI βρίσκονται «επί ποδός» ζητώντας άμεση αύξηση της χρηματοδότησης και αντιδρώντας στην αξιολόγηση.
Για τον λόγο αυτό η υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου, ζήτησε από τον Πρωθυπουργό αύξηση κατά 22% των φετινών κονδυλίων για την Παιδεία (έναντι 12% πέρυσι) προκειμένου να αντιμετωπίσει τα «καυτά» θέματα, δεν είναι όμως καθόλου βέβαιο ότι το υπουργείο Οικονομικών θα συναινέσει.

ΑΕΙ

Προειδοποιούν για λουκέτα τον Οκτώβριο

Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η κατάσταση παραμένει από πέρυσι εκρηκτική. Στα AEI, τόσο οι πρυτάνεις όσο και η συνδικαλιστική ηγεσία των καθηγητών προειδοποιούν για «λουκέτα» από τον Οκτώβριο, αν δεν λυθεί το οικονομικό ζήτημα. H πρόσφατη Σύνοδος Πρυτάνεων διαπίστωσε ότι το πρόβλημα χρηματοδότησης όχι μόνο δεν επιλύθηκε, αλλά έχει γίνει ακόμη οξύτερο, γεγονός που έχει οδηγήσει τα AEI σε πραγματική αδυναμία λειτουργίας. Δεν διαθέτουν τις απαραίτητες αίθουσες διδασκαλίας, τον αναγκαίο εξοπλισμό, τα απαιτούμενα εργαστήρια ούτε βιβλιοθήκες. Επίσης, δεν έχει εξασφαλιστεί το διδακτικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που αναλογεί στους τεράστιους αριθμούς φοιτητών που εισάγει η Πολιτεία, ενώ υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που θα επιτρέψουν την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Κάποια περιφερειακά AEI δεν έχουν χρήματα ούτε για τους λογαριασμούς της ΔΕΗ! Επίσης, από φέτος πρέπει να αρχίσουν οι διαδικασίες της πολυσυζητημένης αξιολόγησης, κάτι όμως που ορισμένα Ιδρύματα δεν φαίνονται διατεθειμένα να προωθήσουν, επικαλούμενα την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του Πανεπιστημίου. Στόχος είναι να ακυρωθεί στην πράξη ο νόμος.

Όσον αφορά τα Χανιά, ο νεοεκλεγείς Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Ιωακείμ Γρυσπολάκης, δηλώνει στη Newspepper ότι δεν υπάρχουν ιδιαίτερες ελλείψεις στο πανεπιστημιακό ίδρυμα. Το μόνο που έχει παρατηρηθεί είναι οι ελλείψεις σε νέες αίθουσες. «Το Πολυτεχνείο δεν έχει προβεί σε δημοπράτηση έργων το τελευταίο διάστημα, αλλά στα σχέδια μας είναι μια δημοπράτηση στα τέλη του 2006 για τη δημιουργία νέων αιθουσών». Ο κ. Γρυσπολάκης τονίζει ότι τα ανώτατα ιδρύματα που παρουσιάζουν προβλήματα στη χρηματοδότηση είναι εκείνα που προχώρησαν σε διεύρυνση
αρκετών τμημάτων (επιπλέον 8 ή 9 νέα τμήματα), με πιστώσεις από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, οι οποίες σταμάτησαν το 2004 και από τότε, τα τμήματα είναι στον αέρα. Το Πολυτεχνείο δεν αντιμετωπίζει τέτοιο πρόβλημα και όσον αφορά το νέο τμήμα της Αρχιτεκτονικής που εδρεύει από πέρυσι, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από το ΄Γ Κ.Π.Σ. μέχρι το τέλος του 2006. «Μετά ελπίζουμε να λάβουμε τις απαραίτητες πιστώσεις από εθνικούς πόρους».
Για τις ενδεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις από τον Οκτώβριο, ο κ. Γρυσπολάκης δηλώνει ότι «φιλοσοφία της νέας Πρυτανείας όπως και της προηγούμενης, είναι ότι όλα θα λυθούν μέσα από τον διάλογο και οι όποιες ενέργειες έχουν συνδικαλιστικό και όχι ακαδημαϊκό χαρακτήρα».

TEI
Στα TEI γενικότερα, τα πράγματα είναι χειρότερα. Παρότι σύντομα το υπουργείο Παιδείας θα καταθέσει νομοσχέδιο για την αναβάθμιση - όπως τονίζει - των TEI, οι καθηγητές τους το έχουν χαρακτηρίσει άτολμο, απειλούν με κλείσιμο κατά την εξεταστική περίοδο και ζητούν συνάντηση με την υπουργό Παιδείας. Πάντως, η κ. Γιαννάκου τόνισε ότι θεσπίζονται οι προϋποθέσεις ώστε το προσωπικό των ΤΕΙ να είναι ισότιμο με εκείνο των ΑΕΙ και να σταματήσει η πολιτική των ωρομισθίων, εξαιτίας της οποίας δεν μπορεί να αναγνωριστούν ως Τριτοβάθμια Ιδρύματα.
Μάλιστα,
εξήγγειλε άλλες 1.030 θέσεις εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού, ενώ έκανε λόγο για κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους. Τα ΤΕΙ πάντως εδώ και καιρό ζητούν λύσεις σε σειρά προβλημάτων: Έχουν μόλις 2.700 καθηγητές και 6.500 εκτάκτους. Μπορούν να οργανώνουν μεταπτυχιακά, αλλά όχι αυτοδύναμα - μόνο αν συνεργαστούν με ΑΕΙ - και δεν κάνουν έρευνα. Επιπλέον το έλλειμμά τους φτάνει τα 30 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα οι σπουδαστές να αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε εργαστήρια, εξοπλισμό, υποδομές και θολή κατάσταση για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Όσον αφορά τη Σχολή του ΤΕΙ Κρήτης στα Χανιά, ο διευθυντής Φίλιππος Βαλιανάτος, τονίζει ότι «το παράρτημα Χανίων βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από άλλα ιδρύματα της χώρας και αυτό οφείλεται στη βέλτιστη χρήση πόρων αλλά και ανθρώπινου δυναμικού». Το πρόβλημα που καιρό τώρα αντιμετωπίζει το ΤΕΙ είναι το κτιριακό. Σύμφωνα με τον κ. Βαλιανάτο, «οδεύει σε λύση με το νέο κτίριο που κατασκευάζεται στη πίσω πλευρά του ιδρύματος και θα καλύψει μεσοπρόθεσμα κάποιες ανάγκες, βέβαια μια επιπλέον έκταση για νέες υποδομές, όπως η δημιουργία εστίας θα προσφέρει καλύτερη και πιο ποιοτική φοιτητική μέριμνα. Ο αριθμός των φοιτητών στο ίδρυμα βρίσκεται σε οριακό σημείο».
Για τις ενδεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις ο Διευθυντής της Σχολής, δήλωσε «βλέποντας και κάνοντας». Αυτό το διάστημα υπάρχει μια διαπραγμάτευση ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και την Κεντρική Διοίκηση του ΤΕΙ στο Ηράκλειο για περικοπές. Από το Σεπτέμβρη θα προσληφθούν λιγότεροι ωρομίσθιοι, ενώ ήδη έχουν προκηρυχθεί θέσεις μόνιμου προσωπικού. Ο κ. Βαλιανάτος τονίζει ότι «πρέπει να σταματήσει το ιδιόρρυθμο καθεστώς των μεταπτυχιακών για τα ΤΕΙ. Σύμφωνα με μελέτη, αν αλλάξει το καθεστώς και οι μεταπτυχιακοί φοιτητές κάνουν τα μαθήματα των εργαστηρίων, αντί για τους ωρομίσθιους (που ισχύει μέχρι σήμερα), θα μειωθεί το κόστος για το Υπουργείο κατά 50%. Ο κ. Βαλιανάτος καταλήγει ότι το θέμα είναι θεσμικό.

Η νέα Ακαδημαϊκή χρονιά είναι προ των πυλών και καλό θα ήταν οι φοιτητές και οι σπουδαστές να είναι έτοιμοι για τυχόν απεργιακές κινητοποιήσεις.


Παραπαιδεία

Στο καθημερινό πρόγραμμα ενός μαθητή εκτός από το σχολείο εντάσσεται εδώ και χρόνια το φροντιστήριο. Μετά από 6 ώρες στη δημόσια εκπαίδευση, περνούν και άλλες 3-4 στην ιδιωτική. Κυριολεκτικά ο μαθητής μετά από 10 ώρες καθημερινής ενασχόλησης με το διάβασμα φτάνει κατάκοπος να δώσει Πανελλήνιες εξετάσεις.

Ας δούμε το θέμα της παραπαιδείας όμως λίγο πιο αναλυτικά.

Το ζήτημα της Παραπαιδείας έρχεται να καλύψει τις ανάγκες και τα κενά του εκπαιδευτικού συστήματος, σε σχέση με την εισαγωγή σε συγκεκριμένα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. «Τα παιδιά δεν πηγαίνουν στα φροντιστήρια για να μάθουν γράμματα, πηγαίνουν για να αποκτήσουν κάποιες συγκεκριμένες γνώσεις προκειμένου να γράψουν καλά στις πανελλαδικές εξετάσεις», δηλώνει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων Αντώνης Σχετάκης. «Με το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα που μπαίνουν όλοι μέσα και καταλήγουν σαν το “χωνί”, να βγαίνουν λίγοι οι οποίοι μπαίνουν στις πρώτες θέσεις των ΑΕΙ και ΤΕΙ δηλαδή στις πρώτες τους επιλογές, γι’ αυτό δεν μπορούν να σταματήσουν να υπάρχουν τα φροντιστήρια». Πρέπει να καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας, η είσοδος στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα να γίνεται χωρίς εξετάσεις. Αυτό με μια σειρά από προϋποθέσεις είναι το μόνο που θα δώσει λύση στην ανάγκη της κάθε οικογένειας να στέλνει το παιδί της στο φροντιστήριο ή να πληρώνει υπέρογκα ποσά στα «ιδιαίτερα». Ο προϋπολογισμός της οικογένειας για την παραπαιδεία είναι μια τεράστια οικονομική αιμορραγία. Από την άλλη όμως όλοι καταλαβαίνουμε πως θα βγουν στο δρόμο τόσοι εκπαιδευτικοί που βρίσκουν δουλειά στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς οι θέσεις στο Δημόσιο είναι περιορισμένες. Ποια κυβέρνηση θα αναλάβει το πολιτικό κόστος να «απολύσει», τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς που βγάζουν κυριολεκτικά το ψωμί τους από την παραπαιδεία. «Είναι ένας φαύλος κύκλος», σημειώνει ο κ. Σχετάκης.

Πρόσθετη διδακτική στήριξη

Ο θεσμός αυτός εξυπηρετεί πολλαπλές ανάγκες. Αδιόριστοι βρίσκουν δουλειά, ικανοποιείται η ανάγκη του μαθητή για περισσότερο διάβασμα και ασκήσεις, ώστε να είναι ποιο προετοιμασμένος για την εισαγωγή του σε ΑΕΙ –ΤΕΙ. Σύμφωνα με τον κ. Σχετάκη, «ωστόσο αντί να ενισχύεται ο θεσμός αυτός , υπονομεύεται από την Πολιτεία, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι από τις 10 Οκτώβρη του 2004 μέχρι τώρα δεν έχουν πληρωθεί οι ωρομίσθιοι, ούτε οι μόνιμοι καθηγητές που ασχολούνται με την πρόσθετη διδακτική στήριξη». Ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων Ν. Βεστάκης, τονίζει ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί, καθώς μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα πληρωθούν, ενώ από του χρόνου οι καθηγητές της Πρόσθετης θα έχουν τον μισθό τους στην ώρα τους. Ο κ. Σχετάκης τονίζει ότι ο θεσμός αυτός δεν πρόκειται να βελτιωθεί εάν δε λυθεί το οικονομικό ζήτημα.

Το μάθημα που γίνεται στο φροντιστήριο είναι το ίδιο με αυτό της πρόσθετης. Η διαφορά έγκειται ότι το κάθε τμήμα στην πρόσθετη είναι στο ίδιο επίπεδο. Με βάση τη βαθμολογία της προηγούμενης χρονιάς του μαθητή διαμορφώνονται τα τμήματα ανά 7 – 8 άτομα. Έτσι όμως η δουλειά που γίνεται είναι ανάλογη του επιπέδου των μαθητών.

Η πρόεδρος των φροντιστών Στέλλα Αλυγιζάκη, δηλώνει στη Newspepper ότι τα προγράμματα πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης είχαν μια πάρα πολύ καλή και υψηλή χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή και από κρατικές επιχορηγήσεις, όμως στο σύνολο τους ως θεσμός απέτυχαν. Οι μαθητές πηγαίνουν αρχικά στη Πρόσθετη διδακτική στήριξη και ίσως επειδή το θεωρούν δεύτερο σχολείο και όχι φροντιστήριο, καταφεύγουν τελικά στην ιδιωτική εκπαίδευση. Και οι καθηγητές όμως έχουν μαζί τους τη νοοτροπία του δημοσίου υπαλλήλου στα ενισχυτικά μαθήματα θεωρώντας το τμήμα μια εύκολη αγορά για τα ιδιαίτερα μαθήματα τους. Ένας ακόμη λόγος που εγκαταλείπουν τα μαθήματα στην Πρόσθετη οφείλεται στο γεγονός ότι οι μαθητές δεν μπορούν να επιλέξουν τον καθηγητή που θα έχουν στη τάξη. Ο κ. Βεστάκης σημειώνει ότι «αυτό μελλοντικά θα αλλάξει».

Αλλαγή εκπαιδευτικού συστήματος

Χρόνια τώρα σκέφτεται το εκάστοτε υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι δέσμες καταργήθηκαν καθώς μετά από χρόνια κρίθηκε άδικος και δύσκολος τρόπος εισαγωγής των μαθητών να περάσουν στην σχολή επιλογής τους. Μέσα σε λίγα χρόνια άλλαξαν δύο φορές οι εισαγωγικές εξετάσεις και αναμένεται να αλλάξουν και από την επόμενη σχολική χρονιά. Τι θα γίνει όμως με τα φροντιστήρια αν η κυβέρνηση αναλάβει το πολιτικό κόστος και ανοίξει τις πόρτες των Πανεπιστημίων, καταργώντας τις εξετάσεις;
Ήδη ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό μπαίνει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά όχι εκεί που θέλει. Έτσι αν κάποιος μαθητής θέλει να μπει σε μια υψηλόβαθμη σχολή που απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και υψηλή απόδοση στο σχολείο και να καταργηθούν οι εξετάσεις, πάλι θα του είναι αναγκαίο το φροντιστήριο. Η κ. Αλυγιζάκη τονίζει ότι τα σχολεία δεν πρόκειται ποτέ να καταργήσουν τα φροντιστήρια. Εκτός από τον εκπαιδευτικό σκοπό, το φροντιστήριο εξυπηρετεί θέσεις εργασίας για την κυβέρνηση αλλά και την κοινωνία. Δεν απασχολούνται μόνο καθηγητές, αλλά και γραμματείς, καθαρίστριες.

Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς δεν θα γλιτώσουν ποτέ να πληρώνουν για την «δωρεάν παιδεία», ένα σεβαστό ποσό του προϋπολογισμού τους.

Ιδιαίτερα

Στα ιδιαίτερα υπάρχει μια μαύρη αγορά, την οποία οι γονείς με τον τρόπο τους όχι μόνο ανέχονται αλλά και υποθάλπουν. Η μαύρη αυτή αγορά στηρίζεται στους καθηγητές- ελεύθερους επαγγελματίες η οποία δικαιολογείται για βιοποριστικούς λόγους. Και οι καθηγητές όμως του δημοσίου κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές των σχολείων που εργάζονται. «Το ότι ένα παιδί με ιδιαίτερα μαθήματα θα γίνει καλύτερος μαθητής και θα αυξηθεί η απόδοση του είναι ένας μύθος» δηλώνει η κ. Αλυγιζάκη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος αρκετοί άριστοι μαθητές δεν κάνουν ιδιαίτερα αλλά μάθημα σε τμήμα. «Από παιδαγωγικής πλευράς, το φροντιστήριο είναι καλύτερο, καθώς εγγυάται την ποιότητα των καθηγητών, ελέγχεται από το κράτος και όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες και στο χώρο του φροντιστηρίου ο μαθητής προσέχει περισσότερο στο μάθημα από ότι στο σπίτι του. Τα ιδιαίτερα βοηθούν περισσότερο ψυχολογικά παρά μαθησιακά». Για κάποιους μαθητές αλλά και γονείς, το ιδιαίτερο είναι μόδα. Στις μέρες μας αποτελεί τρόπο επίδειξης χρημάτων και κοινωνικού status. Υπάρχει και η νοοτροπία να μη βλέπουν τον καθηγητή ως τον άνθρωπο που θα τον βοηθήσει το παιδί τους, αλλά εργαζόμενο τους.

Διαφορά καθηγητών σχολείων – φροντιστηρίων
Στα φροντιστήρια εργάζονται καθηγητές απόλυτα εξειδικευμένοι στο αντικείμενο τους, οι οποίοι ασχολούνται με ένα ή δύο μαθήματα για πολλά χρόνια, ενώ στο σχολείο έχει παρατηρηθεί ο φιλόλογος να κάνει και το μάθημα της κοινωνιολογίας. Οι φροντιστηριακοί καθηγητές εργάζονται πάνω σε μια συγκεκριμένη ύλη για πολλά χρόνια.

Κόστος ιδιωτικής φροντιστηριακής εκπαίδευσης

Σύμφωνα με τον περυσινό επίσημο τιμοκατάλογο για τις φροντιστηριακές ώρες, ισχύουν τα εξής. Για όλα τα μαθήματα κατεύθυνσης , τη θερινή περίοδο (6 εβδομάδες), οι 8 ώρες την εβδομάδα κοστίζουν 315 ευρώ, οι 13 ώρες – 415 ευρώ και οι 17 – 490 ευρώ. Στην περίπτωση που ένας μαθητής θέλει να κάνει τις διπλάσιες ώρες, για παράδειγμα 16, δεν θα πληρώσει 630 ευρώ, αλλά 470. Γενικά δεν ισχύει ότι όσες περισσότερες ώρες κάνεις, τόσο περισσότερο θα πληρώσεις. Είναι εκπτωτικά πακέτα που λειτουργούν στη βάση του ανταγωνισμού των φροντιστηρίων.

Για την χειμερινή περίοδο, οι 8 ώρες την εβδομάδα κοστίζουν 163 ευρώ, οι 14, 221 και οι 17 – 259. Κάθε χρόνο υπάρχει μια αύξηση στα δίδακτρα της τάξης του 2%- 3%.
Όσον αφορά τα ιδιαίτερα, ξεκινούν από 20 ευρώ την ώρα και φτάνουν τα 40, με πιο συνηθισμένη τιμή τα 30 ευρώ για τους καλούς καθηγητές του ιδιωτικού τομέα. Όσον αφορά τα ιδιαίτερα του δημοσίου είναι πιο «τσιμπημένα». Ένας καθηγητής του δημοσίου παίρνει «μαύρα» από 40 – 50 ευρώ. Με ένα απλό υπολογισμό, 4 ώρες την εβδομάδα= 16 ώρες τον μήνα, με 30 ευρώ κοστίζουν 480 ευρώ , όσο περίπου κοστίζουν οι 64 ώρες τον μήνα στο φροντιστήριο.

Οι γονείς δηλώνουν ότι η φροντιστηριακή βοήθεια είναι απαραίτητη για την εισαγωγή του παιδιού στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, και αν κάποτε του προσέφεραν και ιδιαίτερα μαθήματα τώρα δεν μπορούν ή τουλάχιστον προσπαθούν παράλληλα με το φροντιστήριο λίγο πριν τις εξετάσεις να πληρώνουν 1-2 ώρες την εβδομάδα. Οι μαθητές δηλώνουν από την πλευρά τους ότι θεωρούν το σχολείο βάρος και χάσιμο χρόνου, είναι περισσότερο για ώρες χαλάρωσης παρά μάθησης. Το άγχος της επίδοσης, το έχουν για το φροντιστήριο. Είναι πολύ κρίμα ένας από τους πρωταρχικούς θεσμούς το σχολείο να έχει υποβαθμιστεί τόσο πολύ και οι ευθύνη βαραίνει όλους. Πολιτεία, οικογένεια, εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: